Waar komt die nostalgische solex eigenlijk vandaan?
Solex is een Frans bedrijf dat vooral expertise had in de productie van carburateurs. Het Franse bedrijf is daarnaast ook beroemd geworden door de zogenaamde rijwielen met hulpmotor, die het tussen 1946 en 1988 produceerde onder de naam Velosolex (in Nederland kortweg Solex afgerond).
De solex werkt op een bijzondere manier. Het is namelijk een rijwiel met hulpmotor. Dit betekent dat je zelf moet trappen om de motor in gang te zetten. De motor drijft vervolgens het achterwiel aan met een rol die op de band drukt. Dit zorgt voor voortstuwing. De snelheid wordt geregeld met een gashendel en de remmen werken met terugtrapremmen. De tank bevindt zich aan de voorzijde van de fiets en heeft een inhoud van ongeveer één liter benzine. Met een volle tank kun je ongeveer 150 kilometer rijden.
In Nederland werden de solexen in licentie gemaakt door Van der Heem N.V. in Den Haag tussen circa 1948 en 1968. Vooral in het begin van de jaren 60 waren Solexen erg populair bij meisjes.
Bij Solex Texel maken we voornamelijk gebruik van de zogenaamde '3800' types die onder andere door Van der Heem zijn gemaakt. Allen uit de jaren '60, maar up 2 date gemaakt door onze eigen technische medewerkers.
Hieronder de werking van de solex qua aandrijving